ملاسما (نقاب حاملگی) چیست و راههای درمان آن 

لکهای پوستی تیره که بطور عمده از سنین 15 تا 30 سالگی روی نواحی برجسته صورت شامل گونه ها، پل بینی، ناحیه میانی پیشانی و لب بالا ایجاد میشود و در مواردی میتواند اطراف چانه را هم گرفتار نماید.

ماهیت اصلی بیماری ژنتیکی و نژادی بوده و عوامل محیطی موجب تشدید ضایعات خواهند شد. شایعترین علت پررنگ شدن این ضایعات نور خورشید است که موجب پررنگ شدن ضایعات در تابستان میشود.

سایر علل پررنگ شدن شامل:

اختلالات قاعدگی، حاملگی و استفاده از هورمونهای حاوی استروژن و پروژسترون میباشد. ضایعات در لایه های سطحی و میانی پوست قرار گرفته اند که هر چه ضایعات سطحی تر باشند پررنگتر خواهند بود. 

درمان ضایعات بعلت ماهیت ارثی بودن ملاسما مشکل میباشد. خط اول درمان همانند تمام بیماریهای اختلال رنگدانه دار پیشگیری از نور آفتاب با استفاده از ضد آفتابهای مناسب میباشد.

بیماران میتوانند از ضدآفتابهای حاوی کرم پودر و کرمهای پوشاننده استفاده نمایند. پاسخ به داروهای روشن کننده در ضایعات سطحی ملاسما نسبتا خوب است ولی ضایعات عمقی تر پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند.

در ضایعات عمقی تر از روشهای مثل یونتوفورز با ویتامین C، مزوتراپی با ترانکسامیک اسید ولیزرهای کیو سوئیچ استفاده میشود ولی پاسخ دهی به درمان با این روشها قابل پیش بینی نیست.

منبع: دکتر مرتضی حیدری متخصص پوست، مو و زیبایی