جوانسازی پوست با مزوتراپی (Mesotherapy)

مزوتراپی روش درمانی غیر جراحی است كه اولین بار در سال 1953 میلادی جهت درمان اختلالات عروقی و لنفاوی در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و در سالیان اخیر جهت درمان برخی از بیماریهای پوستی و مفصلی و در جوانسازی و زیبایی پوست و اخیرا جهت تخریب چربی و لاغری در کل دنیا استفاده می شود. اگر چه که هنوز مطالعات گسترده در مورد مزوتراپی انجام نشده است ولی در مطالعات محدود انجام شده، اثر بخشی خوبی در بیماران داشته و از لحاظ درمانی مقبولیت فراوانی داشته است.

در مزوتراپی تزریق های متعدد زیر جلدی انجام می‌شود و از طریق آن‌، مقادیر بسیار کمی از ترکیبات حاوی داروها، هیالورونیک‌ اسید، ویتامین ها، هورمون ها، مواد مغذی، مواد معدنی، عصاره های گیاهی، آنتی بیوتیک ها و یا سایر عناصر فعال بيولوژيک در زیر پوست تزریق می‌شود. این تزریق‌ها در ناحیه میانی پوست (درم) در اطراف نواحی درمان انجام می شود و برای این کار از سوزن‌های بسیار باریک و ظریف استفاده می‌شود.

مزوتراپی پوست صورت با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد و برای هر یک از اهداف درمانی، ترکیب مخصوصی تزریق می‌ شود. برای مثال برای جوانسازی پوست، ترکیبات مخصوص در اطراف چین و چروک‌ های صورت و گردن تزریق می‌شود. این مواد را می‌توان در پوست قفسه سینه و چروک‌ های پشت دست نیز تزریق کرد. مزوتراپی جوانسازی پوست را می‌توان به صورت دستی و با کمک سرنگ معمولی و یا با استفاده از دستگاه مخصوص مزوتراپی پوست و به صورت خودکار انجام داد. این درمان را می‌توان بر روی تمامی انواع پوست‌ها انجام داد. از این روش نه تنها برای درمان، بلکه برای پیشگیری از شکل ‌گیری چین و چروک‌های صورت نیز می‌توان استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای کسب نتایج مطلوب درمانی، جلسات متعدد درمانی مورد نیاز می باشد.

مزوتراپی جهت درمان چه مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد؟

1) ریزش و نازکی مو

2) جوانسازی پوست

3) کاهش چین و چروک صورت، گردن و دست ها

4) سفت کردن پوست

5) آب شدن غبغب

6) ترک های پوست (استریا)

7) کاهش سلولیت cellulite

عوارض جانبی:

  • درد كه با مصرف كرمهای بيحسی قبل از انجام مزوتراپی می توان از آن جلوگيری كرد.
  • تورم، قرمزی و كبودی در محل تزریق كه كاملا موقتی است.
  • عفونت پوستی
  • اختلالات رنگدانه ای پوست
  • واکنش های آلرژیک
  • پانیکولیت

منبع: دکتر فرحناز ثمره محمدیان متخصص پوست، مو و زیبایی