درم ابریژن (Dermabrasion)

درم ابریژن به معنی تراشیدن پوست می باشد. درم ابریژن در واقع روشی است که با تکنیک تراشیدن لایه فوقانی و نیمی از لایه میانی پوست با دستگاه میکروموتور یا سنباده انجام میگردد. پوست از سه لایه تشکیل شده که شامل اپیدرم یا لایه فوقانی، درم یا لایه میانی، هیپودرم یا لایه زیرین می باشد.

در این روش با تراشیدن لایه های مذکور، سلول های فیبروبلاست ناحیه درم تحریک شده و کلاژن سازی و تولید بافت همبندی لایه میانی پوست افزایش می یابد. پوست مجددا بازسازی شده و درنتیجه با ترمیم لایه های از دست رفته، پوست صاف تر و جوان تر میشود.

 

کاربرد های درمانی:

1) درمان اسکارهای جراحی

2) درمان اسکار (جوشگاه های) آکنه

3) کاهش چروک های ظریف پوست

4) کاهش منافذ پوست

5) درمان رینوفیما

6) کاهش برجستگی های پوستی

7) درمان لیکن آمیلوئیدوز

8) درمان آسیب های آفتابی

9) درمان خالکوبی

در سالیان گذشته که هنوز لیزرها وارد دنیای پزشکی نشده بودند این روش طرفداران زیادی بین متخصصین پوست داشت و هنوز بسیاری از متخصصین پوست از این روش استفاده کرده و معتقدند که در برخی موارد اثر آن از لیزرهای تخریبی (لیزرهای اربیوم و CO2) بیشتر است.

اما محدودیت های متعددی برای انجام آن وجود دارد که شامل محدودیت زمانی است که فقط در فصول پاییز و زمستان قابل انجام می‌ باشد. همچنین به علت اینکه ریسک بالایی برای ایجاد لک های پوستی خصوصا در افراد تیره پوست وجود دارد، بیشتر در افراد با پوست روشن قابل انجام است. 

این عمل با بی حسی موضعی و بصورت سر پایی و در مطب امکان پذیر است.

مصرف آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی و داروهای ضد تبخال و کرم های ترمیم کننده بعد از عمل ضروری است و فرد باید تحت نظر پزشک خود، ادامه درمان را پیگیری نماید. پوست بعد از انجام عمل ظرف هفت تا ده روز ترمیم میشود ولی قرمزی ناشی از آن برحسب جنس پوست هر فرد، تا هفته ها باقی می‌ماند که پروسه طبیعی بوده و با مراقبت از آفتاب و اجرای دستورات پزشک برطرف خواهد شد.

برای کاهش لک های بعد از عمل تراشیدن پوست، از 2 تا 4 هفته قبل از عمل، از کرم های لایه بردار و لک بر استفاده می شود و بعد از ترمیم پوست نیز بایستی این ترکیبات دارویی را ادامه داد. در صورت تداوم قرمزی، از لیزرهای PDL و دستگاه IPL می توان جهت بهبود قرمزی استفاده نمود. لازم به ذکر است که میکرودرم ابریژن که بعنوان درمان ضایعات سطحی پوست استفاده میشود، هیچ شباهتی به درم ابریژن ندارد.

منبع: دکتر سعید امینی متخصص پوست، مو و زیبایی