کاربردهای کربوکسی تراپی (carboxy therapy) در زیبایی پوست

کربوکسی تراپی به معنی تزریق گاز دی اکسید کربن (CO2) به منظور ایجاد تغییراتی در پوست مانند جوانسازی، کاهش چروک ها، درمان ترک های پوستی و کاهش ناهمواریهای پوست درخانمها (سلولیت) است. کربوکسی تراپی برای اولین بار در سال 1932 و برای درمان بیماران عروقی در فرانسه استفاده شده است.

مکانیسم اثر کربوکسی تراپی چگونه است؟

با ورود گاز دی اکسید کربن به بافت، هموگلوبین به دلیل تمایل بیشتر به دی اکسید کربن، اکسیژن را آزاد میکند و به دی اکسید کربن متصل میشود. این مساله باعث تراکم زیاد اکسیژن دربافت میشود که درنهایت باعث افزایش جریان خون، ایجاد مویرگ های جدید و افزایش بازسازی و تولید بیشتر تارهای کلاژن و الاستین درهمان محل می شود. در بافت چربی مکانیسم اثر دی اکسید کربن متفاوت است. به این صورت که دی اکسید کربن با ایجاد آسیب ناشی از فشار و ضربه، سلولهای چربی را شکننده کرده و سپس با افزایش جریان خون در رگها، باعث افزایش اکسیژن در محل و دفع بهتر چربی می شود.

چند جلسه کربوکسی تراپی لازم است؟

تعداد جلسات بسته به نوع و محل درمان متفاوت است. برای کاهش چربی موضعی به طور معمول ۸ تا ۱۰جلسه نیاز است. فاصله بین جلسات هر یک یا دو هفته می باشد. به منظور تثبیت نتایج درمانی لازم است جلسات درمانی با فواصل بیشتر تکرار شود. برای درمان ترکهای پوستی (استرچ مارک) و چین و چروک پوست ۴ تا ۶ جلسه مورد احتیاج است که به فاصله یک هفته انجام می شود. برای درمان تیرگی های دور چشم هم به ۶ تا ۸ جلسه درمانی نیاز است که معمولا یک تا دو هفته یکبار تکرار میشود.

آیا گاز دی اکسید کربن سمی است؟

گاز دی اکسید کربن برای بدن غیر سمی است. دی اکسید کربن به طور طبیعی توسط سلول های بدن ما هر روز تولید می شود. این گازمحصول متابولیسم طبیعی است و وارد خون شده و از طریق ریه ها دفع می شود. حتی اگر این گاز مستقیما وارد رگ شود هم نمی تواند آمبولی ایجاد کند و به راحتی دفع میشود.

عوارض کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی به طور معمول عارضه ای ندارد. درد و قرمزی خفیف در محل تزریق، احساس گرما و صدای خش خش در پوست و گاهی کبودی در محل تزریق، از عوارض گذرای این روش درمانی است. این عوارض معمولا ظرف چند ساعت و به ندرت چند روز، بطور کامل برطرف می شوند.

اقدامات احتیاطی لازم بعد از هر جلسه کربوکسی تراپی چیست؟

اجتناب از استحمام، شنا، سونا و جکوزی به مدت ۴ ساعت بعد از درمان توصیه می شود.

کاربردهای بالینی دیگر کربوکسی تراپی چیست؟

  •  کمک به درمان ریزش مو
  •  درمان تیرگی دور چشم
  •  درمان ترکهای پوستی (استرچ مارک یا استریا)
  •  کاهش سلولیت و کاهش توده چربی موضعی
  •  درمان چروک های صورت و دور چشم
  •  اسکارهای ناشی از سوختگی، آکنه و جراحی
  •  درمان پسوریازیس مقاوم به درمان
  •  درمان اگزماهای عود کننده
  •  پدیده رینود
  •  زخم های عروقی
  •  بیماری های ایسکمیک اندام تحتانی
  •  شل شدگی و افتادگی پوست
  •  جوانسازی پشت دست، دکلته و گردن
  •  درمان اختلالات نعوظ به دلیل مسائل عروقی
  •  برطرف کردن خطوط ریز دور دهان و خط خنده

چه مناطقی از بدن را می توان با کربوکسی تراپی درمان نمود؟

کربوکسی تراپی را می توان برای تمام نقاط بدن استفاده کرد. این روش می تواند برای درمان پلک، صورت، گردن،پشت دستها، باسن، و پاها استفاده شود.

کربوکسی تراپی چگونه بر درمان کبودی زیر چشم موثر است؟

تیرگی زیر چشم علل زیادی دارد ولی یکی از علل عمده تیرگی زیر چشمها، احتقان خون مویرگی است. احتقان به معنی کاهش سرعت جریان خون در مویرگهای پلک پایین و اختلال اکسیژن رسانی است. این مساله باعث کاهش محتوای اکسیژن خون و نهایتا رنگ کبود در این ناحیه می شود. کربوکسی تراپی با جذب اکسیژن به محل موجب بهبود شبکه مویرگی پلک پایین شده وجریان خون را در محل افزایش میدهد. به علاوه با افزایش کلاژن پوست را جوان تر می نماید.

روش درمان کربوکسی تراپی چگونه است؟

دستگاه دارای یک مخزن گاز دی اکسید کربن است که توسط بخش الکترونیک دستگاه خروجی دستگاه تنظیم میشود. سرعت و میزان گاز خروجی با توجه به محل درمان و بیماری تحت درمان توسط پزشک تنظیم می شود. گاز دی اکسید کربن از طریق یک سوزن نازک به زیر پوست تزریق می شود.

در ناحیه پلک بعد از تزریق گاز، پلک ها متورم می شوند ولی ۱۰دقیقه بعد گاز جذب شده و ظاهر فرد طبیعی می شود. در اسکار و ترکهای پوستی احساس درد کمی وجود دارد. برای درمان سلولیت و بافت چربی موضعی، چون حجم گاز بیشتری تزریق می شود یک احساس کشش و فشار در موضع احساس می شود و در موضع بمدت ۲۴ ساعت احساس گرما و مورمور شدن وجود دارد که بدلیل افزایش جریان خون می باشد.

 منبع: دکتر فاطمه معین الدین متخصص پوست، مو و زیبایی