اثرات تونر (Toner) در پاک سازی پوست صورت

تونرها محلولهایی هستند که در مرحله بعد از پاک کردن آرایش و شستشوی صورت مورد استفاده قرار می گیرند تا باقیمانده اثرات مواد آرایشی و سلولهای مرده را از سطح پوست پاک نموده و رطوبت پوست را حفظ نمایند.

چرا از تونرها استفاده می شود؟

 تونرها باعث شادابی و طراوت پوست می شوند، PH پوست را متعادل می کنند، گردش خون پوست را بهبود می بخشند، منافذ باز پوست را بسته تر میکنند و ریسک ابتلا به آکنه را نیز کمتر می نمایند. 


تونرها براساس مواد تشکیل دهنده به سه دسته کلی تقسیم میشوند:

1) شاداب کننده (Fresheners): ملایمترین نوع تونر میباشند. حاوی آب و یک جاذب رطوبت (humectant) مثل گلیسیرین میباشند و الکل بسیار ناچیزی دارند (0 تا 10%).

گلیسرین موجود موجب حفظ آب در لایه های بالایی اپیدرم شده و از تبخیر آب جلوگیری مینماید. بهترین نوع تونر برای پوستهای خشک، کم آب و حساس میباشد. مصرف در پوستهای حساس گاهی موجب سوزش میشود.

2) تونیک پوستی (Skin tonic): قویتر از تونرهای شاداب کننده هستند. میزان الکل در این نوع تا 20% میباشد. در پوستهای نرمال و چرب بکار میروند و حاوی آب و گلیسرین و مواد معطر مثل عصاره گل رز و نعناع و مرکبات هستند.

3) تونرهای قابض (Astringents): قویترین نوع تونر میباشند و حاوی مقادیر بالای الکل میباشند (20 تا 60%) و حاوی مواد آنتی سپتیک میباشند و در پوستهای چرب و آکنه ای استفاده میشوند.

تقسیم بندی دیگر تونرها براساس نوع پوست است و شامل:

1) تونر پوست چرب: که حاوی مواد ترمیم کننده، جمع کننده منافذ، تنظیم کننده چربی پوست و سرامید هستند و حدود 60 % الکل دارند.

2) تونر پوست خشک: که حاوی مواد ضد قرمزی، ضد پوسته ریزی، تسکین دهنده و ضدالتهاب هستند و کمتر از 10% الکل دارند.

3) تونر پوست مختلط: پوست مختلط پوستی است که در ناحیه پیشانی و بینی چرب است و در گونه ها خشک است و این تونرها حاوی موادی هستند که پوست را متعادل می نمایند و منافذ باز پوست را جمع تر میکنند و تفاوت بین دو منطقه پوست را کمتر می کنند و حاوی حدود 20% الکل می باشند.

نحوه استفاده از تونرها چگونه است؟

تونر دومین مرحله پاکسازی پوست است، بنابراین ابتدا پوست خود را به خوبی بشویید تا اثرات مواد آرایشی و آلودگیهای پوست از بین بروند. پد یا پنبه را به تونر آغشته نمایید و به حالت دورانی روی پوست صورت خود بکشید. به علت حساس بودن پوست دور چشم، از مصرف تونر در ناحیه دور چشم اجتناب شود. بهترین زمان برای استفاده از تونر، ساعات پایانی شب و قبل از خواب است.

منبع: دکترحمیده آقائی متخصص پوست، مو و زیبایی