جوانسازی با تکنولوژی جدید  Plasma exercise & plexr

تقاضا برای جوانسازی پوست در دهه های اخير روبه افزايش است. ليزرها به عنوان روش محبوبی برای جوانسازی و بازسازی پوست محسوب می شوند و انواع ليزرهای تهاجم و غير تهاجمی به اين منظور استفاده می شود.

 برای جوانسازی در حال حاضر از لیزر co2 تخریبی و پیلینگ شیمیایی و دستگاه های RF استفاده می شود ولی این روشها علاوه بر محاسن بسیار، همراه با مشکلاتی نیز هستند مثل ایجاد تغییراترنگدانه ای پوست و زمان طولانی برای بهبود پوست.

با توجه به نیاز روزافزون به روشهای غیر تهاجمی و با پيشرفت تكنولوژی، روشهای جديدتری برای جوانسازی در حال ابداع میباشد كه اين روشها نويد بخش اثر بخشی مناسب، مدت زمان بهبودی کوتاه تر و با عوارض جانبی کمتر هستند.  یکی از این تکنولوژی ها استفاده از پلاسما در جوانسازی پوست می باشد که سیستم لیزری محسوب نمی شود.

درمان با پلاسما  

 سيستم پلاسما رژنراسيون (PSR) از دستگاههای جديدی است كه در سال 2006 تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای درمان چروک پوستی و از بین بردن ضایعات سطحی پوست مثل کراتوز آفتابی و زگیلهای پوست دریافت کرد و در درمان برخی بیماری ها، اختلالات رنگدانه ای ناشی از پیری و اسکار آکنه نیز مفید گزارش شده است.

 پلاسما به عنوان فاز چهارم ماده است. همان طور که می دانیم سه فاز دیگر شامل: مایع، جامد و گاز است و پلاسما گازی متشكل از اتم های يونيزه است. يونيزاسيون زمانی رخ می دهد كه انرژی كافی به گاز داده میشود كه باعث جدا شدن الكترون ها از اتم شده و سبب شارژ مثبت اتم می گردد.

 در این سيستم انرژی راديوفركانسی از دستگاه ژنراتور آزاد می شود كه باعث تبديل گاز نيتروژن به پلاسما شده و پلاسما باعث انتقال انرژی گرمايی به سطح پوست می شود كه اين انتقال در زمان كوتاهی صورت گرفته و باعث ایجاد گرمای يكنواخت در سطح پوست می شود.

 امتياز اين سيستم اين است كه به كروموفور خاصی وابسته نيست لذا اجازه می دهد اين انرژی به صورت دقيق و كنترل شده به بافت منتقل شود. در انرژیهای پایین دستگاه با بی حسی موضعی این عمل قابل انجام است و در انرژی بالا از بلوک عصب یا تزریق موضعی لیدوکایین استفاده می شود.

عمق نفوذ به پوست بر اساس ميزان انرژی وارده به بافت قابل تنظيم است. در نمونه های بررسی شده پوست پس از درمان، کلاژن سازی در بافت دیده شده است. پروتكل های درمانی مختلفی برای درمان بيماران وجود دارد كه براساس شدت چروك و توقع بيمار از زمان بهبود متفاوت است.

مزيت سيستم پلاسما نسبت به روش ليزر co2 تخریبی اين است كه زمان بهبود كوتاهتر و در حدود ٧-٦ روز است و  ريسك عفونت، تغییرات رنگدانه ای پوست و قرمزی طول كشنده به طور قابل توجهی كمتر است.

در درمان با اين سيستم، بيماران بهبود فوری را در ظاهر خود احساس می كنند كه با گذشت زمان این روند بهبودی ادامه داشته و بهبود چروك و سفت شدن پوست تا ١٢-٦ ماه  بهتر می شود.

درمان با پلکسر (Plexr)

پلکسر نیز بر پایه استفاده از پلاسما می باشد و توسط شرکت GMV ایتالیا به بازار عرضه شده است. این دستگاه دارای سه هندپیس بدون سیم قابل شارژ می باشد و به علت تصعید بافت در نتیجه پلاسما از آن برای برداشت پوست اضافه پلک و برداشت ضایعات خوش خیم استفاده می شود.

  در حین انجام درمان با پلکسر نقاط کوچک کربنیزه ایجاد می شود که در طی چند روز ریزش کرده و در مدت حدود ۱۰ -۷ روز پوست جدید جایگزین می شود. جلسات درمان بسته به نوع ضایعه تحت درمان از یک تا سه جلسه متفاوت است نسبت به جراحی پلک هزینه کمتری دارد، بدون برش، بخیه و  اتاق عمل قابل انجام است ، زمان بهبود کوتاه تری دارد در نتیجه بیمار سریعتر به زندگی عادی خود باز می گردد وعوارض پس از عمل در این روش در مطالعات انجام شده نسبت به جراحی کمتر بوده است. 

معمولا از بی حسی موضعی برای انجام این روش استفاده می شود و جهت پوست اضافه پلک معمولا در هر جلسه سی در صد از پوست اضافه را بر می دارند بنابراین در بیشتر مواقع نیاز به سه جلسه درمانی می باشد و مقداری تورم پس از درمان جهت پوست اضافه پلک دیده می شود که در افراد متفاوت این میزان متغیر است.

از پلکسر جهت درمان ضایعات دیگر پوستی غیر از درمان پوست اضافه پلک نیز استفاده می شود مثل:

  • برخی ضایعات عروقی
  • شالازیون پلکی
  • کیست پلکی
  • کلویید 
  • استریا (ترک پوستی)
  • اسکار آکنه
  • اکتروپیون و انتروپیون (چرخش پلک به داخل یا خارج)
  • خال پوستی 
  • زگیل

 موارد منع مصرف این روش بارداری و شیردهی و سابقه کلویید سازی  می باشد. در نهایت پزشک درمان گر می تواند در انتخاب درست بیماران که چه کسانی می توانند از این روش سود ببرند تصمیم گیرنده باشد.

منبع : دکتر ناهید نیکخواه متخصص پوست، مو و زیبایی