سوال: پشت گردنم دچار آکنه کلوییدالیس شده است. آیا راه درمانی دارد؟

پاسخ: دکتر بصیرا زندیه متخصص پوست، مو و زیبایی

آکنه کلوییدالیس بیشتر در کسانی دیده میشود که موهای زبر و مجعد دارند و برگشت مجدد مو به داخل پوست دارند و در مراحل اولیه به صورت ضایعات کوچک (پاپول) پشت سر ایجاد میشوند که میتواند غیر التهابی و التهابی باشند. در مراحل پیشرفته تر این ضایعات میتوانند به هم متصل شده و ضایعات بزرگتری تشکیل دهند و ایجاد کلویید بر روی ناحیه پشت سر نمایند و گاهی ضایعات از زیر پوست هم با هم ارتباط برقرار میکنند و فولیکول های مو نیز درگیر میشوند.

برای درمان با توجه به اینکه بیمار در کدام مرحله قرار دارد روش درمانی متفاوت است ولی هر چه بیماری سریعتر درمان شود، برای جلوگیری از تشکیل کلوییدها بهتر خواهد بود.

درمان در مراحل اولیه که ضایعات التهاب کمی دارند شامل استفاده از ترکیبات موضعی استرویید قوی، بنزوئیل پراکساید و ترتینوئین می باشد و لیزر مو نیز جهت از بین بردن فولیکول های مو سودمند میباشد و اگر ضایعات دچار التهاب شوند آنتی بیوتیک های خوراکی به خصوص خانواده سیکلین ها (داکسی و تتراسیکلین) نیز تجویز میشود.

در مراحل پیشرفته تر جراحی ناحیه انجام میشود و ممکن است مجبور به جراحی کامل ناحیه مبتلا باشیم و بعد از جراحی نیز درمان های موضعی برای پیشگیری از عود بیماری کمک کننده است.