سوال: دلایل سفید شدن مو و راههای جلوگیری از آن چیست؟

پاسخ: دکتر حمید سورگی متخصص پوست، مو و زیبایی 

سفید شدن موها مربوط به از دست رفتن رنگدانه مو است. موهای ضخیم سر، صورت و سایر نواحی بدن به علت وجود ملانین تولید شده از ملانوسیت ها به رنگ تیره می باشند؛ موهای نازک بدن به علت نداشتن ملانین به رنگ بور یا بی رنگ هستند و از بین رفتن ملانوسیت ها در قسمت مرکزی مو، منجر به سفید شدن مو میشود.

بطور طبیعی بسیاری از افراد در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی شروع به سفید شدن موها می کنند. در بعضی افراد سفید شدن مو ممکن است در سنین پایین تر رخ دهد. به سفید شدن موها قبل از 20 سالگی در سفید پوستان و قبل از 25 سالگی در تیره پوستان، سفیدی زودرس گفته میشود.

علل مختلفی برای سفیدی مو ذکر شده که مهمترین آنها ژنتیک و توارث می باشد. عوامل دیگر مانند کم خونی، بیماری های زمینه ای، سوء تغذیه، کمبود ویتامین های مختلف از جمله B12 و فولیک اسید، بیماری‌های تیروئید و استرس منجر به سفیدی مو می شوند.

در صورتی که عامل سفیدی مو یکی از بیماری های فوق باشد با درمان بیماری زمینه ای، سفیدی موها قابل پیشگیری می باشد. بنابراین در کسانی که در سنین پایین دچار سفیدی مو شده‌اند بررسی آزمایشگاهی از نظر وجود این مشکلات اولین قدم می باشد؛ ولی شایعترین علت که ژنتیک می باشد، قابل پیشگیری و درمان نمی باشد.

 شامپو ها و داروهایی که به عنوان درمان سفیدی مو در بازار موجود میباشند بطور عمده فقط نقش رنگ کننده موها را دارند.