موخوره (Trichoptilosis)

به دو شاخه شدن و شکنندگی انتهای ساقه مو اطلاق می شود که به واسطه آسیب های شیمیایی (مثل رنگ مو و اکسیدان) یا آسیب های فیزیکی (ضربات متوالی با برس، شانه و حرارت وارد شده با سشوار و اتوی مو) ایجاد می گردد. موخوره باعث ایجاد ظاهر نامناسب موها می شود، موجب کوتاه و بلند دیده شدن موها می گردد و زیبایی مو را از بین می برد. بطور عمده موخوره در موی سر ایجاد میشود ولی موهای نواحی دیگر مانند ابرو، مژه، ریش و سبیل هم ممکن است درگیر شوند.

 

علل ایجاد موخوره

  1. خشکی مو
  2. شستن مکرر موها در حمام
  3. آسیب فیزیکی در اثر حرارت زیاد برای صاف کردن یا حالت دادن موها با سشوار و اتوی مو
  4. شانه کردن زیاد مو با برس و شانه سفت
  5. شانه کردن موهای خیس
  6. مصرف مداوم و زیاد مواد شیمیایی مثل رنگ مو، اکسیدان و شامپوهای نامناسب

 


درمان

  • درمان قطعی جهت از بین بردن موخوره وجود ندارد و بایستی موها را تا محلی که دچار موخوره شده است کوتاه نمایید و این کار صحیح ترین اقدام برای از بین بردن موخوره می باشد. با این کار به موها این فرصت را می دهید تا هم زیبایی طبیعی خود را پیدا کنند و هم رشد مناسبی را آغاز نمایند و در صورتیکه موها را کوتاه نکنیم ممکن است موخوره به سمت پوست سر پیشرفت نماید.
  • به علت اینکه اصلی ترین دلیل موخوره، خشکی موها می باشد، بهترین اقدام درمانی استفاده از روغن های چرب کننده مانند روغن زیتون، کنجد و روغن بادام تلخ است. کف دستها باید با روغن چرب شود و به انتهای موها مالیده شود به طوری که کمی چرب شود.
  • استفاده از شامپوهای مناسب با جنس مو نیز موجب پیشگیری از ایجاد موخوره می شود.
  • بعد از حمام اجازه دهید که موها بصورت طبیعی خشک شود و از سشوار یا اتوی مو حتی الامکان استفاده نکنید و یا قبل از حرارت دادن، مو را با حوله خشک کنید تا رطوبت مو به حداقل برسد و سپس از سرم مقاوم کننده در برابر گرما استفاده کنید و سپس سشوار را با درجه ملایم بکشید و آن را خیلی نزدیک به موهای سر نگیرید.
  • نرم کننده های مو به درمان کمک می نمایند و منجر به باز شدن گره های مو می شود.
  • هنگام شستشوی موها از آب خیلی گرم استفاده نکنید و زمانی که مو هنوز خیس است سعی نکنید که به زورِ برس و شانه، گره ها را از هم باز کنید چون باعث کشیدگی بیش از حد موها و ضعیف شدن بافت آنها می شود و در نهایت منجر به موخوره می گردد.
  • بصورت مداوم موها را رنگ نکنید و با فاصله های چند ماهه موها را رنگ نمایید.
  • برای شانه کردن موها از شانه های دندانه درشت و ترجیحا چوبی استفاده نمایید.


منبع: دکتر حمیده آقائی متخصص پوست، مو و زیبایی