كلوييد (Keloid)

هر گاه آسیبی به پوست برسد که موجب التهاب یا زخمی در آن شود، مكانیسم طبیعی بدن به ترمیم زخم می پردازد. این سیستم اغلب دقیق عمل میکند به نحوی که اثرمختصری از زخم ایجاد شده باقی میماند ولی گاهی این پروسه به طور معمول پیش نمیرود و زخم با ایجاد بافتی قرمز و سفت ترمیم میشود که به نام (کلویید یا گوشت اضافه) شناخته میشود.

کلویید اغلب از زخم اولیه بزرگتر است و گاهی اوقات خارش دارد. دلیل پیدایش کلویید هنوز دقیقاً مشخص نیست. كلوييد معمولاً در سياه پوستان شايعتر است و استعداد به آن ممكن است به صورت خانوادگی ديده شود.

در افرادی که مستعد کلویید هستند ممكن است پس از هر نوع آسيب پوستی از جمله بريدگی، سوختگی، جوش صورت، گزش حشرات، خالكوبی، سوراخ كردن جهت جواهرات و هر نوع جراحی كوچك ايجاد گردد.

از نظر محل، پیدایش کلویید ممكن است تقريباً در هر جايی از بدن ايجاد شود ولی معمولاً روی سينه، شانه ها و لاله های گوش به وجود می آيد.

کلوییدها معمولاً بی ضرر هستند و به جز مواردیکه خارش ایجاد میکنند، مشکل خاصی ندارند. هرچند كلوييدهای بزرگ ممكن است ظاهر ناخوشايندی داشته باشند و از نظر زیبایی برای بیمار مشکل ساز باشند.

درمان:

برای درمان کلویید از روشهای درمانی مختلفی میتوان استفاده کرد:

1- استفاده از ژلهای سیلیکونی و فشار درمانی روشهایی هستند که بیمار میتواند در منزل به کار برد. بطور معمول روزانه 12 تا 20 ساعت از ژلهای سیلیکونی برای چندین ماه استفاده میشود.

2- رایج ترین درمان برای کلویید تزریق مکرر آمپولهای کورتونی توسط پزشک متخصص است که با فواصل مشخص تزریق میشود. این تزریق ها معمولا اندازه و خارش ضایعه را کم میکند.

3- تزریق داخل ضایعه داروهایی مثل Bleomycin یا 5FU هم در درمان کلویید مفید است. تزریق با دوز یا غلظت نامناسب یا در سطح غلط ممکن است موجب فرورفتگی و تغییر رنگ در محل تزریق شود.

4- یکی از روشهای مناسب برای کاهش حجم ضایعه لیزر PDL میباشد و معمولا برای از بین بردن قرمزی بهترین روش میباشد. از دستگاه IPL هم در درمان استفاده میشود که این روش هم با موفقیت به کار رفته است.

معمولا چندین جلسه لیزر برای درمان کلویید مورد نیاز است. لیزر درمواردی که اسکار صرفاً قرمز است روش انتخابی میباشد. استفاده همزمان از تزریق داخل ضایعه و لیزر موثرتر از کاربرد هر کدام به تنهایی میباشد.

5- كرايوتراپی بوسيله نيتروژن مايع نیز در درمان کلویید موثر است. این روش معمولاً همراه تزریق داخل ضایعه بکار میرود و معمولاً چند جلسه کرایو تراپی برای درمان لازم است.

6- نهایتاً در صورتی که بیمار به همه روشهای فوق مقاوم باشد باید از جراحی برای درمان کلویید استفاده کرد. قبل و بعد از جراحی باید از تزریق داخل ضایعه و تابش اشعه استفاده کرد تا شانس عود ضایعه به حداقل برسد. همچنین در موارد کلویید وسیع بعد از جراحی نیاز به مصرف داروهای سیتوتوکسیک مثل متوتروکسات میباشد. جراحی مخصوصاً در محلهای خاص مثل سینه و پشت ممکن است با عود بدتر از ضایعه اولیه همراه باشد.

پيشگيری:

نکات مهم در مورد پیشگیری از ایجاد کلویید:

  •  از جراحی غیر ضروری مخصوصا در ناحیه سینه، شانه، لوبول گوش ، چانه و پشت پرهیز کنید
  •  بعد از ایجاد هر گونه اسکار روی پوست، تا مدت طولانی حتی یکسال مراقب آن باشید و در صورت مشاهده علایم شروع کلویید به پزشک مراجعه کنید.
  •  در صورتی که سابقه خانوادگی شما مثبت است بهتر است از سوراخ کردن گوش یا سایر اعضا و تاتو کردن پرهیز کنید.
  •  وقتی به اسکار شما ضربه می خورد یا ملتهب میشود حتما به متخصص مراجعه نماييد
  •  در صورتی که زخم یا اسکار شما در مناطق مستعد است بهتر است تا مدتی از سونا و سولاریوم واقداماتی که این محل را گرم میکند، پرهیز کنید.

منبع: دکترمحمد مهدی زارع متخصص پوست، مو و زیبایی 

 آدرس مطب: شهر شيراز قدوسی غربی روبروی كنزو كلينيك پوست و زيبایی كاشت مو و مركز ليزر آرمانی