چین و چروک های پوست

همچنانیکه به سن شما اضافه می شود، عضلات صورت شما شل شده و کمتر حالت ارتجاعی خواهد داشت، ایجاد چین خوردگی لایه ها و خطوط بروی پوست چین و چروک نامیده می شود. چین و چروک ها اغلب در قسمتی که عضلات صورت در حرکت هستند بوجود می آیند. مثال از خطوط چین و چروک صورت مانند خطوط اخم، خطوط پیشانی و خطوطی که بعلت نگاه کردن از گوشه چشم بوجود می آید یا به  علت خندیدن (چین و چروک دور چشم).

علل ایجاد چین و چروک 

چین و چروک بخشی از روند طبیعی پیری است. با این حال، عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV) از تابش نور  خورشید و سیگار کشیدن باعث خشک شدن پوست و همچنین باعث بوجود امدن چین و چروک در سنین جوانی می شود.

 نور خورشید وچین و چرک
چین و چروک ها معمولا در  قسمت هایی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، مانند صورت، گردن، پشت دستها و بازوها پدید می آیند. به این دلیل که اشعه ماوراء بنفش از خورشید بهDNA  در سلول های پوست صدمه می زند و باعث پیر شدن پوست می شود. برخی از انوار خورشید مهم است چون پوست با استفاده از آن ویتامینD  تولید می کند، که به ساخت و حفظ استخوان های قوی کمک می کند، اما نور بیش از حد خورشید مضر است و افرادی که زمان زیادی را در آفتاب سپری می کنند، به خصوص بدون هیچ حفاظی، ممکن است باعث بوجود آمدن خطوط قابل مشاهده و چین و چروک در سنین پایین شوند.

استعمال دخانیات و چین و چروک پوست :
دود سیگار از راههای متفاوتی برروی پوست تاثیر می گذارد. باعث خشک شدن پوست شده و رگ های خونی را منقبض می کند. این مسئله موجب کاهش تامین مواد مغذی و اکسیژن حیاتی پوست می شود. 

تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن ممکن است همچنین باعث افزایش در تولید آنزیم شود که این امر موجب شکسته شدن کلاژن (کلاژن بخشی از پوست است که باعث ثبات آن می شود). در نتیجه، افرادی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که چین و چروک در صورت آن ها در سنین جوانی بوجود آید، چین خوردگی لب  ها هنگامی که سیگار می کشید نیز باعث بوجود آمدن خطوط در اطراف دهان و چشم می شود.

دیگر علل چین و چروک پوست:
رژیم غذایی ناسالم، استرس و نوشیدن الکل زیاد نیز ممکن است باعث  بوجود آمدن چین و چروک  در سنین جوانی شود.

راههای درمان چین و چروک:
حفاظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، سیگار نکشیدن، مراقبت از سلامتی خود ومراقبت مناسب از پوست، باعث تاخیر در بوجود آمدن پوست می شود. اما در نهایت فرآیند طبیعی پیری، به علاوه اثرات عوامل زیست محیطی، منجر به خطوط و چین و چروک های ناخواسته در صورت می شود.درمان چین و چروک می تواند به کاهش آن کمک کند و باعث  می شود که صاف و جوان تر به نظر برسد.

رایج ترین راههای درمان چین و چروک :

کرم و ژل
بسیاری از کارخانجات کرم سازی ادعا می کنند که کرم های آن ها باعث کاهش چین و چروک می شود، اما کارایی بسیاری از آن ها از نظر علمی ثابت نشده اند. کرم وژل های ضد آفتاب که توسط پزشک تجویز شده و حاوی رتینوئید (شکلی از ویتامین (Aمی توانند چین وچروک های برجسته و علائم نه چندان مشهود پیری صورت رابهبود بخشند. این مورد گفته شده ثابت شده است که می تواند موثر باشد. کرم به سفت شدن پوست کمک کی کند به طوری که خطوط  کمتر قابل مشاهده باشند. با این حال عوارض جانبی هم دارد مانند تحریک  پوست و مستعد سوزش در برابر نور خورشید می شود. 

 لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی که حاوی اسید گلیکولیک و یا اسید لاکتیک باشد به منظور بهبود و صاف کردن بافت پوست صوت بکار برده می شود. لایه برداری شیمیایی لایه های آسیب دیده بیرونی  پوست را از بین می برند، و به کاهش خطوط صورت و چین و چروک کمک می کند. 

لیزردرمانی صورت

لیزردرمانی صورت در کاهش زخم های خفیف یا اثرات تخریب های ناشی از نور خورشید از جمله چین وچروک بسیار موثر است.لیزر (اشعه باریک از نور با انرژی بالا) لایه های بیرونی پوست صورت را حذف می کند و باعث تحریک رشد الیاف کلاژن جدید می شود. همچنانیکه آن ناحیه بهبود می یابد، فرمی از پوست جدید که نرمتر و کمتر چروکیده و یا زخمی شده است شکل می گیرد.

تزریقات سم  بوتولینوم
چین و چروک ها اغلب در قسمتی که عضلات صورت در حرکت هستند بوجود می آیند. خطوط اخم، خطوط پیشانی و خطوطی که بعلت نگاه کردن از گوشه چشم بوجود می آید یا خنده (چین و چروک دور چشم) را می توان با تزریق سم بوتولینوم کاهش داد.
سم بوتولینوم یک پروتئین است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. این پروتئین در ماهیچه های خاص  صورت تزریق می شود که باعث شل  شدن عضلات و کاهش اثر آن در خطوط و چین و چروک می شود. قسمت های  های درمان نشده صورت به صورت عادی عمل می کند و شما همچنان قادر خواهید بود که لبخند بزنید و اخم کنید اما با چین و چروک  کمتر در ناحیه درمان شده پوست صورت.
اثر تزریقات سم بوتولینوم به تدریج  در عرض هفت تا 10 روز  نمایان می شود و نتایج کامل درمان پس از حدود دو تا سه هفته مشهود است. درمان معمولا سه تا شش ماه به طول میانجامد. برای حفظ اثرات نیاز خواهد بود که درمان را تکرار کنید. تزریقات سم بوتولینوم برای زنان حامله یا شیرده و یا افرادی که دارای اختلالات عصبی مانند ضعف عضلانی  گراویس هستند توصیه نمی شود.

تزریق فیلر پوستی (پرکننده)

فیلرهای پوست باعث پرشدن پوست می شود و کاری می کند که پوست پُر و صاف به نظر برسد. فیلرهای پوستی اغلب به منظور کاهش و صاف کردن خطوط بینی به لب، خطوط لب به چانه، خطوط و چروک اطراف لب مورد استفاده قرار می گیرند و شکل لب را ارتقاء می دهد. طیف وسیعی از فیلرهای های پوستی در دسترس قرار دارند. آنها می توانند دائم و یا موقت باشند. پزشک معمولا" شما را به استفاده از فیلرهای موقتی که از ژل های همگن که با بافت پوست تطابق دارد و شباهت بسیار نزدیکی به اسید طبیعی متشرح بدن دارد توصیه می کند.

پزشک فیلر پوستی را به منطقه آسیب دیده بوسیله یک سوزن کوچک تزریق می کند. اثر درمان با فیلرهای پوستی غیر دائم، بسته به محل درمان، می تواند از چهار تا نه ماه ماندگاری داشته باشد. برای حفظ اثرات نیاز خواهد بود که درمان را تکرار کنید.عمل جراحی زیبایی
عمل جراحی زیبایی می تواند به کاهش چین و چروک های عمیق و شل شدن پوست کمک کند. جراحی زیبایی صورت به منظور سفت وصافت کردن صورت شامل کشیدن پوست و بافت های صورت و یا عضلات زیرین است. این عمل را می توان در تمام صورت (جراحی کشیدن صورت کامل) و یا در ناحیه پیشانی (بالا کشیدن ابرو)، پایین صورت و یا  تنها گردن انجام داد. اثرات جراحی کشیدن صورت در حدود 10 سال ماندگاری دارد. 

بهترین نتایج زمانی بدست می آید که وزن بدن شما ثبات داشته باشد، سطح انعطاف پذیری پوست شما خوب باشد واز یک ساختار استخوانی  قوی برخوردار باشید. در افراد مسن و یا افرادی که زمان زیادی را در برابر نور خورشید صرف می کنند، اثرات دوام طولانی ندارند.

 تصمیم گیری در مورد درمان  چین و چروک مهم است که برای عمل جراحی زیبایی عجله نداشته باشید. مشورت در مورد گزینه های موجود با پزشکی که واجد شرایط است معقول جلوه می کند. قبل از تصمیم گیری برای عمل، در مورد آنچه که امیدوارید بدست آورید و در مورد نتیجۀ واقع بینانه از پزشک خود گفتگو و بحث کنید.مهم است که توجه داشته باشید که تزریقات سم بوتولینوم چین و چروک های عمیق ناشی از آسیب های پیری و خورشید را بهبود می بخشد. فیلرهای پوستی نمی تواند پوست شل شده را تصحیح کنند.

لیزردرمانی صورت می تواند باعث تغییر در رنگدانه های پوست (رنگ) می شود، بنابرایندر درمان ممکن است مناسب باشد اگر رنگ پوست شما تیره است. عمل جراحی زیبایی تنها راه حل مناسب برای درمان پوست شل شده، چربی های اضافی و چین و چروک های عمیق است.
بسیاری از جاهای مختلف از جمله درمانگاه و درمانگران زیبایی وجود دارند که خدمات همچون درمان چین و چروک ارائه می دهند. با این حال، انجام بسیاری از درمان ها مرسوم نیست، بنابراین نیاز خواهد بود که بعضی از مراقبت ها را خود در خانه انجام دهید. تا انجا که می شود در مورد درمانی که تحت آن هستید و در مورد دوره های آموزشی که فرد ارائه دهنده خدمات دیده و همچنین تجربه او اطلاعات بدست آورید. 

با دکتر خانوادگی تان صحبت کنید، ممکن است  بتواند جراح زیبایی حاذق و یا پزشک آمورش دیدۀ درمان های زیبایی را به شما معرفی کند. بسیار مهم اس که موارد زیر را بخاطر بیاورید. تزریقات سم بوتولینوم تنها نسخه ای هستند و باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

منبع:متخصص پوست دکتر فاطمه معین الدین