بیماری ویروسی مولوسکوم یا زگیل آبکی

(Molluscum contagiosum)

بیماری ویروسی شایعی در کودکان است که بصورت ضایعات متعدد پاپولر و ناف دار روی پوست ایجاد میشود و عامل بیماری، ویروسی از خانواده پوکس ویروس ها (pox virus) میباشد. بیماری از طریق تماس پوست فرد آلوده به ویروس، به افراد دیگر انتقال می یابد و بعد از دوره نهفتگی 2 هفته تا 6 ماه، ضایعات ایجاد میشوند.

 

 ضایعات برجسته و گنبدی شکل و به رنگ پوست، سفید یا قهوه ای رنگ هستند. سایز ضایعات چند میلی متر است و در مرکز ضایعات یک فرورفتگی کوچک مشهود است. این ضایعات بدون علامت بوده و در داخل آن، ماده پنیری شکلی وجود دارد که حاوی ویروس مولوسکوم میباشند و موجب انتشار بیماری در فرد و یا انتقال به سایر افراد میشود.

گاهی ضایعات ملتهب شده و به رنگ قرمز دیده میشوند که این علامت نشاندهنده بهبود خودبخود بیماری است. 

بیماری بطور شایع در زمان کودکی رخ میدهد ولی در بزرگسالان هم میتواند ایجاد شود.

همه نواحی پوست بدن دچار بیماری میشوند. در کودکان با سابقه اگزمای سرشتی بیماری شایع تر میباشد. وجود مولوسکوم در نواحی ران، شکم و تناسلی در افراد بالغ مطرح کننده انتقال بیماری از طریق جنسی است. در افراد با ضعف ایمنی و مبتلایان به ایدز ضایعات بزرگ و بد شکل مولوسکوم، خصوصا روی صورت ایجاد میشود. 

تشخیص:

معمولا با چشم میتوان ضایعات را تشخیص داد. ولی در صورت عدم تشخیص بالینی، با نمونه برداری پوستی و آسیب شناسی قابل تشخیص خواهد بود. 

درمان: 

 مولوسکوم بیماری ویروسی بوده و بهبود خودبخود امکان پذیر است. ولی با توجه به مسری بودن آن و خصوصا در افراد با ضعف ایمنی، توصیه به درمان میشود. بعلت اینکه هیچ درمان انتخابی  برای بیماری وجود ندارد معمولا از دو روش کلی تخریب ضایعات و تحریک سیستم ایمنی  برای درمان استفاده میگردد.

قدیمی ترین روش درمانی در گذشته تخریب و کندن ضایعات بود که بعد از کندن از بتادین یا تنتور ید روی محل کنده شده استفاده میشد. البته این روش در حال حاضر مقبولیتی ندارد. 

ساده ترین روش درمان منجمد کردن ضایعات (فریز کردن) میباشد.

سایر روشهای درمانی شامل:

  • سوزاندن ضایعات با کوتر و لیزر CO2
  • کانتاریدین cantharidin
  • استفاده موضعی از سالیسیلیک اسید
  • هیدرکسید پتاسیم 10 درصد
  • تره تینویین موضعی
  • لیزر PDL
  • تری کلرو استیک اسید 25 تا 33 درصد
  • کرم ایمیکوئیمود imiquimod cream

برای پیشگیری از انتشار بیماری بایستی دستها تمیز نگهداشته شوند و ضایعات را نخارانیم و موهای منطقه درگیر، تراشیدده نشود و بهتر است تا بهبود ضایعات فقط کوتاه شوند. 

منبع: دکتر مرتضی حیدری متخصص پوست، مو و زیبایی