زگیل تناسلی (genital wart) 

در میان انواع ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) بزرگترین مشکلات با انواعی از ویروس پیش می آیند که درگیری در نواحی تناسلی و مخاطی ایجاد میکنند. ضایعات بصورت توده های گوشتی کوچک و گاهی خیلی بزرگ و معمولا  متعدد در نواحی تناسلی در هر دو جنس مرد و زن مشاهده میشوند.  رنگ ضایعات میتواند همرنگ پوست تا کاملا تیره رنگ باشد.

گونه های ویروس شماره های 6، 11، 16 و 18 ویروس زگیل انسانی بیشترین گونه هایی هستند که درگیری در این نواحی ایجاد می نمایند. ویروسهای درگیرکننده در این نواحی میتوانند موجب تغییرات بدخیم (سرطانی) سلولهای پوست و مخاط در زنان و مردان مبتلا شوند.

از لحاظ میزان خطر ایجاد سرطان, سوشهای درگیرکننده به دو گروه با ریسک کم (Low risk) و ریسک بالا (High risk) طبقه بندی میشوند و خوشبختانه عمده سوشهای درگیرکننده از نوع با ریسک کم میباشند.

روش اصلی انتقال :

روش اصلی انتقال زگیل تناسلی از راه جنسی بوده که بی مبالاتی جنسی و وجود پارتنرهای متعدد و آلوده شانس درگیری را بالاتر خواهند برد. سایر روشهای انتقال شامل انتقال از دست و وسایل آلوده به ویروس میباشند که تعداد کمی از مبتلایان از این طریق درگیر میشوند.

بریدن زگیلها در زمان کوتاه کردن موهای نواحی تناسلی موجب پخش و گسترده شدن زگیلها در این منطقه خواهد شد و بایستی به بیماران مبتلا در این زمینه تذکر داد که تا زمان از بین نرفتن زگیل از کرمهای موبر استفاده نمایند.

سرطانهای گزارش شده با زگیل تناسلی شامل سرطان گردن رحم و واژن در زنان و آلت تناسلی در مردها و ایجاد سرطان مقعدی و دهان و حنجره در افراد با ارتباط جنسی نامتعارف دهانی و مقعدی بوده است.

حدود 10 درصد زنان مبتلا به ایدز وهمچنین درگیر زگیل تناسلی به سرطان گردن رحم مبتلا میشوند. زنان مبتلا به زگیل تناسلی بایستی پاپ اسمیر دوره ای انجام دهند.

راههای پیشگیری :

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی واکسیناسیون با واکسن گاردازیل از سن 12 سالگی توصیه میشود که در کشور ایران در طرح واکسیناسیون سراسری قرار نگرفته است ولی در افراد پرخطر جنسی توصیه میشود. البته اثر بخشی واکسن در زنان با سن بالا و در مردها هنوز بطور دقیق مشخص نشده است.

راههای درمان زگیل تناسلی : 

پاسخ درمانی ضایعات به درمان های مرسوم متغیر است و میزان عود با انواع  درمان  زیاد است. روش مرسوم درمان تخریب ضایعات با کرایو تراپی (فریز کردن)، سوزاندن با لیزر یا کوتر میباشد.

استفاده از تری کلرو اسید استیک و جراحی زگیلهای با سایز بزرگ  در موارد خاص انجام میشود. محلول پودوفیلین  در زگیل های تناسلی زنان پاسخ درمانی نسبتا قابل قبولی دارد. روشهای تحریک سیستم ایمنی بدن با داروی ایمی کوئیمود و داروهای شیمی درمانی پاسخ بالینی کمتری نسبت به درمانهای تخریبی ایجاد میکنند.

استفاده از گلوکونات روی خوراکی با تقویت سیستم ایمنی بدن موجب بهبود ضایعات میشود. محلول دارویی هیدروکسید پتاسیم و ترکیبات دارویی مشتق از دارچین نیز در درمان موثر گزارش شده اند.

منبع: متخصص پوست دکتر مرتضی حیدری