کاربرد بوتاکس زئومین در زیبایی پوست

زئومین یک نوع سم بوتولینیوم نوع آ محصول کمپانی Merz آلمان می باشد که از سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر:

زئومین پس از تزریق، جذب عضله می‌شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود. در این محل، زئومین از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین که مسئول انقباض عضلانی است، جلوگیری می‌کند. در نتیجه، دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

موارد مصرف:

موارد استفاده از بوتاکس زئومین بسیار زیاد است. در حال حاضر در تمام دنیا مطالعات وسیعی در خصوص استفاده از زئومین برای بیماری ها و اختلالات گوناگون در حال انجام است و در این زمینه پیشرفت های زیادی نیز صورت گرفته است. در سالهای آتی این دارو برای مشکلاتی نظیر آرتروز، فیبریلاسیون دهلیزی و بعضی از اختلالات جنسی  مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر Xeomin در اروپا و آمریکا به میزان وسیعی برای درمان اختلالات زیر مصرف می شود:

 برطرف نمودن چین و چروک های سطحی و عمقی در نواحی صورت و گردن

 تعریق بیش از حد در زیر بغل، کف دست و کف پا

 سفتی عضلات اندام فوقانی و تحتانی به دلایل گوناگون نظیر سکته مغزی، بیماری ام اس، ضربه های مغزی و فلج مغزی

 دیستونی گردن و تنه

اسپاسم عضلات پلک و لوچی

سردردهای عروقی و میگرن

اسپاسم مثانه

مزایایXeomin نسبت به سایر توکسین ها:

این محصول تنها نوروتوکسین خالص می باشد که Xeomin می باشد که تنها کمپانیMerz   به این امر مهم دست یافته است. این مسئله سبب می شود که از مقاومت دارویی که ممکن است در اثر تزریق مکرر دارو در فواصل کوتاه ایجاد شود پیشگیری نماید.

 ایندارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته است و در صورتی که در نقاط مناسب تزریق شود و ملاحظات بعد از تزریق رعایت شود عارضه خاصی نخواهد داشت. مقدار تزریق این دارو بسیار ناچیز است و احتمال جابه جا شدن آن و رفتن به نقاط دور دست تقریبا وجود ندارد.

این دارو بر خلاف سایر توکسین ها، نیازی به نگهداری در یخچال و یا حمل با یخ ندارد و در دمای معمولی اتاق قابل نگهداری می باشد. در صورتی که سایر توکسین ها به گرما بسیار حساس می باشند و حتما باید در یخچال نگهداری شوند و یا حین جا به جا نمودن دارو حتی برای فواصل کوتاه، از کیف یخ استفاده گردد.

همچنین، ویال باز نشده زئومین به مدت 4 سال بدون از دست دادن اثر بخشی آن قابل استفاده است و نیز در شهرهای گرمسیری دمای 60 درجه سانتیگراد را به مدت یک ماه بدون کمترین تغییر در اثر بخشی دارو تحمل می نماید.

از آنجا که در تهیه این دارو از ساکارز استفاده شده است برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند مشکلی ایجاد نمی شود.

میزان درد هنگام تزریق و بعد از آن ناچیز است و کاملا قابل تحمل توسط بیمار می باشد.

 هم اکنون، بوتولینیوم توکسین زئومین به صورت ویال های 50 و 100 واحدی در دسترس می باشد.