گیاهان و ادویه‌های خنک‌کننده برای روزهای گرم تابستان

در گرمای تابستان مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و یخ شاید در ابتدا به نظر برسد که می‌توانند موجب خنک شدن بدن شوند؛ اما در واقع آن‌ها اثر عکس دارند. وقتی شما یک نوشیدنی خیلی سرد را مینوشید، کاهش ناگهانی دما باعث می‌شود تا بدن برای جبران آن برنامه‌هایی را داخل بدن فعال کند تا دما افزایش یابد

با این شرایط هیچ چیز به اندازه‌ یک باغ پر از گیاه رضایت‌بخش نیست:

1. نعناء

نعناء یک جزء اصلی از فصل تابستان است. نعناء به هضم غذا کمک می‌کند، حرارت و دمای بدن را کنترل می‌کند و علائم استفراغ و تهوع را کاهش می‌دهد.

2. گل رز

گل سرخ تازه، به غیر از این که یک گل فوق‌العاده زیباست می‌تواند یک درمان عالی برای بهبود مشکلات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی نیز باشد.

3. بابونه

گلبرگ‌ها و ساقه گیاه بابونه حاوی ترکیبات پلی‌فنولی مانند اپی‌ژنین هستند. این ترکیبات به کاهش استرس و اضطراب و درمان انواع مشکلات بهداشتی کمک می‌کنند.

4. ریحان

این سبزی یکی از قدیمی‌ترین گیاهان شناخته شده‌ بشر با خواص ضدالتهابی، ضدعفونی‌ کنندگی، ضد پیری و ضد باکتریایی است.

5. چای ترش

این گیاه با گل‌های قرمز زیبا، بومی مناطق با هوای گرم‌تر از مناطق نیمه گرمسیری است. چای قرمز به خاطر ویژگی‌های کاهش‌ دهندگی حرارت مانند کاهش فشارخون و التهاب شناخته می‌شود.
توجه: اگر فشارخونتان پایین است، آن را با احتیاط استفاده کنید.

6. بادرنجبویه

بادرنجبویه یا ملیسا اغلب به دلیل اثرات آرام‌بخشی آن برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود.
توجه: اگر تیروئید دارید به ویژه اگر از داروهای تیروئیدی استفاده می‌کنید، بادرنجبویه را با احتیاط مصرف کنید.

7. رازیانه

رازیانه را به عنوان یک خوشبوکننده دهان می‌شناسند و یک منبع عالی از ویتامین C است. رازیانه خنک‌ کننده‌ بدن است و باعث کاهش التهابی می‌شود که در بدن به دلیل گرما به وجود آمده است. این گیاه به هضم غذا هم کمک می‌کند.

8. زردچوبه

این ادویه در مرکز توجه طب آیورودا قرار گرفته است و خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد. زردچوبه به عنوان یک ادویه‌ خنک کننده مطرح است که باعث می‌شود درد و تورم در بدن کاهش یابد و مایعات کبدی و خون پاکسازی شوند.

9. هل سبز

هل سبز یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های موجود در جهان به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن می‌باشد. هل یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای کاهش درجه حرارت بدن است. این گیاه تابستانه با اسید بیش از حد معده مقابله می‌کند.

10. گشنیز و شنبلیله

11. انگور فرنگی

انگور فرنگی (آمله) دارای بافت گوشتالو و آبداری است و طعم و مزه‌ بسیار خوبی دارد. این میوه تابستانی یک منبع شگفت‌انگیز از ویتامین C است که خواص سم‌ زدایی دارد.
این میوه دارای خواص تغذیه‌ای است که می‌تواند چندین بیماری پوستی و مزمن بدنی که در طول تابستان به وجود می‌آید را درمان کند.
مصرف منظم این گیاه همچنین کمک می‌کند تا گرمای بیش از حد بدن از بین برود و سیستم گوارش را برای کمک به هضم بهتر خنک می‌کند.

منبع: سلامت نیوز