علت بروز هيرسوتيسم (پرموئي تيپ مردانه) در خانم ها چيست؟   

پاسخ : دکترهمایون مژدهی آذر متخصص پوست ،مو، زیبایی:

وقتی در خانم ها سخن از پر مویی به میان می آید معمولا منظور پیدایش مو های ضخیم تیپ مردانه در نواحی از بدن  خانم ها است که  موی کرکی دارد. مثلا در ناحیه ریش و سبیل و بین دو سینه و کشاله ران و پایین شکم.

درصد بالایی از این موارد بدون علت خاصی رخ می دهند و در این میان فاکتور های نژادی و قومی را نیز نباید از نظر دور داشت یعنی مثلا وجود موی مردانه فراوان در خانمها در برخی نژاد ها بیشتر دیده می شود. ولی در مواردی علت ایجاد آن بالا رفتن میزان هورمون مردانه است.

این هورمون ها در خانم ها عمدتا توسط تخمدان ها و غدد فوق کلیه  آن هم به میزان لازم و کافی ساخته می شوند. افزایش تولید و افزایش حساسیت  گیرنده ها و ارگان های هدف این هورمون ها(در ریشه مو های صورت و بدن) منجر به بروز پرمویی می شود.

شایعترین علت این افزایش تولید ،بیماری پلی کیستیک تخمدان است که معمولا با به هم ریختن عادت ماهیانه و چرب و جوش دار شدن پوست صورت همراهی دارد و به کمک داروهای خاصی درمان می شود.

بسیاری از بیماریهای خوش خیم و بدخیم تخمدانی هم موجب افزایش تولید هورمون مردانه توسط تخمدان می شوند که این موارد بسیار نادر هستند.از علل دیگر پرمویی در بانوان میتوان به پر کاری مادر زادی زود رس و دیر رس غدد فوق کلیه  و نیز پرکاری غده هیپوفیز اشاره کرد.درمان این موارد پس از مشخص شدن علت با روش های دارویی و جراحی انجام میشود.

 

از علل دیگر پر مویی می توان به مصرف بجا و نابجای داروهای با خاصیت هورمون مردانه اشاره کرد.