چرا می بایست درمان‌های پوستی را به متخصصان آن سپرد

 به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در گذشته افراد برای نشاط و زیبایی پوست صورت و بدن خود از عصاره مواد طبیعی ماسک هایی تهیه کرده و آن را بر روی پوست صورت و بدن خود به کار می بردند همچنین در برنامه های غذایی آنها اثری از فست فودها و مواد نگهدارنده زیان آور دیده نمی شد و گاهی فرد حتی به مرز میانسالی هم که می رسید اثری از چین و چروک و ضایعات پوستی در وی مشاهده نمی شد .
 با گذر زمان و صنعتی شدن جوامع مواد طبیعی جای خود را به مواد مصنوعی داده و نداشتن تحرک کافی ، وجود آلاینده های صنعتی ، استفاده از ماسک های مصنوعی که برای تهیه آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده و ده ها مورد دیگر باعث شده تا اغلب افراد از نداشتن پوستی سالم و شاداب گلایه داشته باشند .
فریب تبلیغات گمراه کننده را نخورید:
با استقبالی که افراد از انواع روش های درمانی برای ترمیم و بهبود زیبایی پوست و موی خود انجام می دهند تبلیغات زیادی در این حوزه مشاهده می شود که نداشتن آگاهی کافی در مراجعه به این افراد یا موسسات می تواند سلامت پوست و موی شما را به مخاطره اندازد.
 در واقع تبلیغاتی که در حوزه پوست و مو انجام می شود به گونه ای است که بیمار نمی تواند تشخیص دهد آیا شخص یا مرکز مورد نظر تخصص انجام  این کار را دارد و آیا نکات ذکر شده در تبلیغات او قانون مند بوده و در حیطه وظایف وی محسوب می شود؟
 اگر نگاهی موشکافانه به این تبلیغات داشته باشید متوجه می شوید اغلب تبلیغاتی که در مجلات، روزنامه ها و کارت های ویزیت نوشته می شود بسیار گمراه کننده است بطوری که بیمار نمی تواند تشخیص دهد فردی که می خواهد به او مراجعه کند پزشک متخصص پوست و مو است یا خیر.
 نکته مهم دیگر آن که بسیاری از افراد سودجو و غیر پزشک به انجام کارهای تخصصی پوست و مو روی آورده اند و هر کس می خواهد از این بازار آشفته سهمی داشته و از آب گل آلود ماهی بگیرد.
 وقتی در خیابان قدم میزنیم کم نیستند تبلیغاتی که بر روی دیوارها برای زیبایی پوست و مو نصب شده و حتی بسیاری از این تبلیغات به مترو هم راه یافته است و بسیاری از فروشندگان مترو اقدام به فروش و تبلیغ کرم ها و ماسک هایی می کنند که برای پوست و مو مفید بوده و همانند یک پزشک به مردم مشاوره می دهند که صحت آن جای سوال دارد .
 این تبلیغات تا جایی پیش رفته که حتی برچسبی بر روی شیشه داروخانه ها نصب شده به این مضمون که مشاوره پوست و مو در این داروخانه رایگان ارائه می شود ؟!
امور درمانی در حیطه اختیارات آرایشگران نیست: 
در این بازار داغ تبلیغات انواع کارهای زیبایی و درمانی پوست و مو ، آرایشگران از توجه ویژه ای برخوردارند و شاید میزان مراجعات به این قشر بیش از سایر افراد و مراکز باشد.
 بسیاری از مردم بر این باورند که چون آرایشگر با پوست و موی افراد سروکار دارد قطعا اطلاعاتش در خصوص پوست و مو نیز کافی بوده و این توانایی را دارد که به کارهای درمانی در این حوزه بپردازد.
 مژدهی آذر با اشاره به اینکه بسیاری از افراد سودجو و غیر پزشک به انجام کارهای تخصصی پوست و مو روی آورده اند خاطرنشان می کند: خیلی از آرایشگاه ها به انجام کارهای لیزری، پاکسازی پوست از انواع جوش ها و ارائه مشاوره در جهت تقویت و پرپشت شدن موی افراد پرداخته و یا در مراکز درمانی افرادی که کمترین سطح تحصیلات را دارند به انجام خدمات درمانی و مشاوره در زمینه پوست و مو می پردازند که این معضل نشان از ضعف مدیریتی و نظارتی در سیستم سلامت دارد.
 شاید بهتر باشد قبل از انجام هر کاری در خصوص سلامت بدنمان ابتدا اطلاعات لازم را در خصوص مشکل مد نظرمان افزایش دهیم و سپس با انتخاب آگاهانه به افراد متخصص و ذیصلاح که توانایی ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی را دارند مراجعه کنیم و به این ترتیب از سوء استفاده افراد سودجو که سلامت افراد را هدفی برای مقاصد تجاری خودشان  قرار داده اند ،جلوگیری کنیم .
 گزارش از : زهرا رحیمی