اسکلروتراپی (sclerotherapy) 

اسکلروتراپی روش نوین درمان رگهای واریسی به معنی تزریق ماده دارویی اسکلروزان درون رگهای واریسی و عنکبوتی ساق و ران است که نهایتا به بسته شدن رگها، بهبودی ظاهری و درمان آنها منجر میشود. ماده تزریقی در این روش درمانی اسکلروزانت نامیده میشود این ماده با آسیبی که به دیواره عروق وارد میکند باعث زخمی وبسته شده رگهای واریسی و عنکبوتی میشود وپس از گذشت مدت زمانی واکنش بدن باعث از بین رفتن و نهایتاً محو شدن رگ واریسی میشود.

 

مراحل درمانی اسکلروتراپی به چه صورت است ؟

بسته به اندازه و تعداد رگهای واریسی، وهمچنین عامل زمینه ای ایجاد کننده بیمار, ممکن است 2 تا 3 جلسه درمانی نیاز باشد. در افرادی که رگهای زیادی دارند ممکن است تعداد جلسات درمانی بیش از این باشد. رگهای سطحی و قابل درمان در معاینه  مشخص  میشوند. 

گاهی بیحسی موضعی استفاده میشود ولی برای اکثر بیماران درد ناشی از تزریق قابل تحمل است و معمولا نیازی به بیحسی نمی باشد. سپس ماده اسکلروزانت با سوزنهای بسیارظریف و به مقدار کم و به آهستگی در هر یک از رگها تزریق میشود.

موقع تزریق احساس سوزش خفیف طبیعی است. پس از تزریق، بلافاصله و برروی تخت بانداژ رگ انجام میشود که باعث میشود کبودی، احتمال بوجود آمدن لخته و سایر عوارض به حداقل برسد. پس از اتمام کار، بیمار باید جوراب کشدار( شبیه شلوار استرچ ) یا همان جوراب واریس بپوشد. 

 

هر جلسه اسکلروتراپی تقریبا بین ۳۰-۵۰ دقیقه طول میکشد و اغلب چند جلسه درمانی  برای حصول به نتیجه ایده ال لازم است ومعمولاً 10 تا 14 روز بعد از هر جلسه درمانی ویزیت اول انجام میشود و فواصل جلسات درمانی نیز بین 4 تا 6 هفته است.

علایم بهبودی بعد از دوهفته مشهود است ولی تا حصول به نتیجه حداکثر معمولا یک ماه زمان لازم است.

در هر جلسه اسکلروتراپی بین 30 تا 40 درصد از رگهای درمان شده از بین میرود. سایر رگها باید در جلسات بعدی درمان شود. درمجموع کمتر از 10 درصد افراد به جلسات معمول درمان جواب نمیدهند و گاهی لازم  است غلظتهای بیشتر و جلسات بیشتر برای آنها انجام شود. ویا علت زمینه ای بررسی شود.

به طور معمول رگهای عنکبوتی بین 3 تا 5 هفته پس از جلسه درمان محو میشوند. برای رگهای بزرگتر ممکن است پاسخ درمانی بین 2 تا 3 ماه طول بکشد. وقتی رگی به درمان جواب بدهد، هرگز برگشت ندارد. عوارض این روش در صورت انجام صحیح, ناچیز و به صورت کبودی ودرد مختصر میباشد

منبع :  دکترالهه لطفی متخصص پوست ،مو و زیبایی