عوارض پوستی مواد آرایشی

اگر شما کسی هستید که نمی توانید بدون آرایش منزل را ترک کنید احتمالا کسی خواهید بود که باعث آسیب و صدمه به سلامتی پوست خود در طولانی مدت خواهید شد. مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی می تواند طیف وسیعی از عوارض بروی پوست شما ایجاد کند.

در اینجا به چند مورد از عوارض پوستی اشاره می شود:

1) ظاهر چرب و براق پوست:

پودرهای آرایشی و کرم های فوندانسیون باعث ظاهر چرب و براق میگردد و احساس نامطلوبی برای برخی از خانم ها ایجاد می نماید.

2) خشکی پوست:

بعضی موارد کرم های فوندانسیون و کرم پودرهای آرایشی باعث خشکی پوست شده و منجر به ظاهر پوسته ریز همراه با کدورت پوست می شوند. همچنین این مواد آرایش ممکن است باعث ترک و چروک های ظریف پوستی گردد. خشکی پوست می تواند منجر به خارش گردد و آن را مستعد به عفونتهای پوستی نیز بنماید. برای مبارزه با خشکی پوست و آسیب به لایه شاخی پوست پنج دقیقه قبل از کرم های فوندانسیون و کرم پودر از یک مرطوب کننده استفاده نمایید.

3) بسته شدن منافذ پوستی و آکنه:

بسیاری از افراد که روزانه آرایش می کنند جوش می زنند و گاهی کسانی که سابقه آکنه و جوش دارند، با مصرف لوازم آرایش بر روی پوست خود باعث تشدید آکنه می شوند. مجاری خروجی غدد چربی ساز پوست است که با روغن مسدود شده و تجمع سلول های مرده همراه با باکتری های موجود در آن باعث جوش التهابی شده است. وقتی شما آرایش میکنید و کرم پودر می زنید باعث انسداد این منافذ پوستی و فولیکول ها شده و باعث ایجاد و یا تشدید جوش و آکنه التهابی می شوید. پیشنهاد می شود که استفاده از لوازم آرایشی چرب پرهیز شود و مواد آرایشی غیر آکنه زا و غیر کومدوژن که منافذ پوستی را نمی بندد استفاده گردد. یادتان باشد درمان خشکی، آبرسانی و مصرف مرطوب کننده است نه استفاده از لوازم آرایشی چرب.

4) آلرژی و حساسیت های تماسی پوستی:

درماتیت تماسی: بعضی از مواد موثر در لوازم آرایش مثل عطرها و مواد نگهدارنده باعث شروع واکنش های آلرژیک پوستی می شوند. مواد نگهدارنده در مواد آرایشی مثل پارابن ها می توانند حساسیت زا باشند و مواد نگهدارنده مثل فرمالدئید می تواند باعث تحریک پوست و مخاط چشم نیز گردد.

5) تغییر رنگ پوستی:

مواد آرایشی مثل کرم پودرها و رژ گونه حاوی مواد شیمیایی است که می تواند منجر به تغییر رنگ پوستی شوند که به صورت لکه های پوستی خود را نشان می دهند. گاهی مواد آرایشی تغییر رنگ دراز مدت روی پلک ها ایجاد می نمایند.

6) مشکلات مو:

استفاده از شامپوهای نامرغوب، ژل و سرم مو، حالت دهنده ها و مواد تقویت کننده مو میتوانند موجب آسیب به ساقه مو شوند و بر روی پوست سر نیز ایجاد اگزما و التهابات پوست سر نمایند. 

7) عواض چشمی:

لوازم آرایش مصرف شده روی پلک گاهی موجب ایجاد اگزماهای پلک و لبه مژه ها شوند؛ بدنبال خاراندن پلک ها ریسک عفونت مژه ها (فولیکولیت) بالا می رود.

8) مسمومیت با سرب:

استفاده از رژ لب های حاوی سرب موجب ایجاد این مشکل می گردند.

9) تغییرات ناخن:

استفاده از لاک ناخن و ناخن مصنوعی باعث آسیب به صفحه ناخن، ورقه ورقه شدن ناخن و اگزماهای پوست انگشتان و اطراف ناخن ها میگردد.

10) پیری زودرس پوست:

به علت وجود مواد شیمیایی مختلف در مواد آرایشی، ریسک تخریب لایه های سطحی و میانی پوست بالا میرود. 

11) افزایش ریسک ابتلا به سرطان:

ترکیبات حاوی سیلیس و کریستال های کوآرتز میتوانند موجب سرطان ریه شوند. همچنین مصرف رنگ موهای قدیمی باعث افزایش ابتلا به سرطان های پستان و خون شده اند.

کلا مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش در صورتی که بطور منظم و روزانه استفاده شود می تواند منجر به آسیب دائمی پوست شود. بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض، مصرف مواد آرایشی  حاوی محصولات گیاهی است و اینکه همیشه قبل از خرید لوازم آرایش، لیبل آن را از نظر مواد موثره داخل آن مطالعه بفرمایید.

منبع: دکتر مهرنوش حیدریان نائینی متخصص پوست، مو و زیبایی